Anders Eten | Parmigiana di melanzane
407
post-template-default,single,single-post,postid-407,single-format-standard,theme-bridge,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,columns-4,qode-theme-ver-16.7,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.2,vc_responsive
 

Parmigiana di melanzane

Parmigiana di melanzane

Parmigiana di melanzane is een bekend Italiaans vegetarisch gerecht dat in de meeste Italiaanse restaurants als primi op de kaart staat. Dus mocht je binnenkort een etentje hebben bij de pizzeria en je wilt (vanwege je LCHF leefstijl) geen  pizza, dan is dit een goede en overheerlijke keuze!

Ingredienten:
1 ui
2 tenen knoflook
400 gram tomatenblokjes
een handje verse basilicum
2 bolletjes mozzarella
(5 hard gekookte eieren) -> optioneel
2 aubergines
extra virgine olijfolie
zout en peper
handje geraspte belegen kaas

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 170 graden.

Snipper de ui en pers de knoflook. Zet een pan met een scheut olijfolie op het vuur en voeg wanneer de olie warm is de gesnipperde ui en geperste knoflook toe en fruit zacht aan. Als de uien glazig zijn voeg de tomatenblokjes toe en de fijn gesneden basilicum. Voeg naar smaak zout en peper toe en laat deze tomatensaus ca. 20 minuten op zacht vuur pruttelen.

Snij ondertussen de aubergines in dunne plakken, besprenkel ieder plakje met een ruime hoeveelheid zout en dep de aubergines vervolgens af met keukenpapier om het overtollige zout weer te verwijderen. Besprenkel de plakjes aubergine met wat olijfolie en grill in een grillpan tot er mooie grill-strepen ontstaan. Leg de plakjes aubergine apart.

Snij de mozzarella bolletjes en de hard gekookte eieren in dunne plakjes.

Gebruik een ovenschaal van ongeveer 25 bij 20 cm waarin je dit gerecht laagje voor laagje opbouwt. Begin met een laagje tomatensaus, gevolgd door plakjes aubergine, plakjes hardgekookt ei en tenslotte de plakjes mozzarella. Herhaal dit tot alles op is en de schaal goed gevuld is. Zorg dat je eindigt met de mozzarella en bestrooi de Parmigiana tenslotte nog met wat geraspte kaas.

Doe de ovenschaal voor ongeveer 20 minuten in de oven om te laten garen en tot een geheel te brengen en zet de laatste 5 minuten de gril aan om de kaas mooi te laten gratineren.

Laat vervolgens de Parmigiana nog 10 minuten rusten op het aanrecht voordat je het serveert. Lekker met wat extra geraspte kaas en wat rucola sla.